bracespecialist

Hoe voorkom ik een enkelblessure?

Een veel voorkomende blessure

Een enkelblessure is gemakkelijk en snel opgelopen. Zeker wanneer je veel en intensief sport. Een enkelblessure kun je gemakkelijk oplopen bij sporten zoals hardlopen, hockey, korfbal, tennis, voetbal, volleybal en schaatsen. Het oplopen van een enkelblessure kan erg lastig zijn. Daarom is het altijd goed om je enkel vooraf te versterken. Dit kun je bijvoorbeeld doen door verschillende oefeningen uit te voeren. Zeker wanneer je van jezelf weet dat je zwakke enkels hebt, is het verstandig om deze oefeningen regelmatig toe te passen. Daarmee behoud je het plezier in sporten en voorkom je dat je onnodige blessures oploopt. Het is zonde wanneer je te maken krijgt met een blessure die je eigenlijk had weten te voorkomen.

Wat kun je doen bij het oplopen van een enkelblessure?

Toch kan het altijd gebeuren dat je een enkelblessure oploopt. Het is dan verstandig om zo snel mogelijk te handelen en daarmee een genezingsproces te bevorderen. Naast een bezoek aan de huisarts en fysiotherapeut, kun je bijvoorbeeld een enkelbrace dragen. Een enkelbrace zorgt ervoor dat je minder pijn hebt en draagt daarnaast een steentje bij aan de ondersteuning van de gewrichten in je enkel. Laat je daarom niet uit het veld slaan, maar zorg dat je een enkelblessure op de juiste wijze te lijf gaat. Het betekent namelijk niet het einde van de wereld. Ook een drukverband aanleggen kan helpend zijn, naast het koelen van de blessure met ijs. Wanneer je voorzichtig aan wilt proberen de enkel weer te belasten, doe dit dan voorzichtig en ga niet je eigen pijngrens over.

Tips om een enkelblessure te voorkomen

Natuurlijk is het fijn wanneer je een enkelblessure weet te voorkomen. Uiteraard is dit niet altijd mogelijk, maar er zijn zeker tips toe te passen die de kans kleiner maken dat je een enkelblessure oploopt. Wanneer je regelmatig spierversterkende oefeningen voor de enkels uitvoert, verminder je de kans op blessures aan de enkel of eventuele herhalingen van de blessures. Natuurlijk kun je ook een enkelbrace gebruiken om blessures aan de enkel te voorkomen. Je kunt bijvoorbeeld eerdere oefeningen vanuit de fysiotherapie toepassen, maar er zijn ook diverse applicaties voor de smartphone of iPhone beschikbaar. Deze helpen je om dagelijks wat oefeningen toe te passen. Natuurlijk mag ook het dragen van goede schoenen en schaatsen niet vergeten worden. Deze zorgen voor extra stabiliteit op het sportveld of de schaatsbaan.